Off Canvas sidebar is empty

Harz 2016

Op vrijdag 30 december vertrokken we voor een lang weekend naar Clausthal in de Harz om eens lekker uit te waaien en hier Sylvester-abend te vieren. Kort na OsnabrĆ¼ck hadden we wel genoeg autobahn gezien en kozen voor een mooie binnendoorroute. Tegen vieren bereikten we Hotel Zum Harzer in het stadsdeel Zellerfeld. Nadat we de bagage in onze schitterende en enorme kamer hadden gedumpt werd het tijd om eens een wandeling door Clausthal te maken. Vijf minuutje rijden bracht ons in het mooie centrum. Deze inspannende verkenningstocht maakte dorstig, dus snel weer terug naar ons 'eigen' Zellerfeld. Bij Restaurant Treffpunkt verkochten ze een heerlijk biertje. 's-Avonds hebben we voortreffelijk gegeten bij de buren van ons hotel, Restaurant Wilddieb. Zoals de naam al doet vermoeden stonden er diverse wildgerechten op de kaart.

Zaterdag stond een bezoek aan Goslar op het programma. Wat een prachtige stadje om uren doorheen te lopen en ontelbare foto's te maken. Rond twee uur sloten de winkels en werd het rustig in de stad. Dus vertrokken wij naar het dichtbij gelegen Hanenklee om een lunchadresje te zoeken, maar eerst even de bekende Gustav Adolf Stabkirche bekijken. Precies tegenover ons lunchadres bevond zicht het dalstation van de skilift naar de Bocksberg. Och, waarom ook niet. Dus namen we een enkele reis naar boven en wandelden via de Liebesbankweg weer terug naar het dorp. Zo, en nu naar het hotel om om te kleden voor het Sylvester-diner bij Restaurant "GlĆ¼ck Auf" in Clausthal. Wat een supergezellige avond en wĆ”t een fantastische keuken. Het was gewoon jammer dat we om een uur of tien de deur uit werden 'geknikkerd'. Na nog een snel afzakkertje en het bekijken van de vuurpijlen onder het enorme donzen dekbed gedoken.

Precies 10 jaar geleden waren we met de stoomtrein van Wernigerrode naar de Brocken gereden. Het leek ons een goed idee om nog eens wat foto's te maken van deze unieke treinen. Station Schierke zou een geschikte plaats hiervoor zijn. Dus auto in het dorp geparkeerd en de 1,2 kilometer lange weg naar boven op gewandeld. Net op tijd voor de treinen van- en naar de Brocken bereikten we het station. Veel foto's later wandelden we weer naar beneden. Een mooie rondrit door de Harz bracht ons natuurlijk nog even in Hohegeiss, maar ja, die Bratwurst in Hanenklee..... Nadat we de auto bij het hotel hadden geparkeerd, hebben we nog een stevige wandeling in de omgeving gemaakt en als afsluiting een biertje gevat bij Treffpunkt. En, hoe kon het ook anders, 's-avonds opnieuw heerlijk gegeten bij "GlĆ¼ck Auf". Arme vering!

De volgende dag de tassen in de auto gemikt en afscheid genomen van het inmiddels besneeuwde Clausthal-Zellerfeld. Via de mooie binnenwegen naar Hƶxter gereden voor een bakkie koffie. In de buurt van OsnabrĆ¼ck de snelweg weer opgedoken voor de laatste kilometers naar huis.

Goslar - schoorsteenvegers brengen geluk
Hanenklee - Gustav Adolf Stabkirche
Gustav Adolf Stabkirche
Uitzicht vanuit cabine
Skilift
Tja, dat krijg je op de Liebesbankweg
Kunst op de Liebesbankweg
Harzer Schmalspurbahn
Station Schierke
Hotel zum Harzer
EĆ©n dag later in de sneeuw