Off Canvas sidebar is empty

Rome 2014

Hoogste tijd voor een stedentripje en de keuze viel op Rome. We waren wel al verschillende keren kort in deze mooie stad geweest, maar in de komende vier dagen zouden we écht gelegenheid krijgen om elk, ok bijna elk steegje te kunnen bekijken. Vrijdagochtend 28 februari vlogen we al vroeg met Easyjet van Schiphol naar Fiumicino en namen daar de Leonardo Express naar Roma Termini. Agnes had in een van de reisgidsen een tip gelezen over een erg goed eettentje waar de allerbeste panini met porchetta verkocht zou worden. Dit mini-restaurantje zou ook nog eens op de route liggen naar onze B&B. Tijdens onze zoektocht naar Er Buchetto begon het ook nog eens lekker te regenen. Uiteindelijk bleek het zonnescherm waaronder we stonden te schuilen van het gezochte adres te zijn.... We moesten even wachten tot er 2 gasten ophoepelden, waarna wij plaats mochten nemen aan een van de drie!! tafeltjes. Het broodje en de witte wijn smaakten voortreffelijk. Daarna nog een stief kwartiertje gewandeld naar ons hotel.

Onze Bed&Breakfast Casa Santa Sofia bleek aan een typisch Italiaans pleintje te liggen, met heuse fontein. De B&B is gevestigd in een voormalig klooster en wordt gerund door nonnen. Na het inchecken de koffers op de kamers geknikkerd en daarna snel de stad in om e.e.a. te gaan bekijken. Na een flinke rondwandeling kwamen we begin van de avond -op aanbeveling- terecht bij Osteria Della Suburra. Eerst maar eens voor het raam van het eenvoudig aandoende restaurant gekeken. Helemaal niemand! Maar goed, we moeten toch iets eten en zijn naar binnen gegaan. In een zijzaal bleken toch al een paar gasten te zitten en nog geen 30 minuten later zat de hele tent afgeladen vol. Wat een geweldige huisgemaakte pasta's worden hier geserveerd.

De volgende dag na een zeer simpel ontbijt vroeg de stad in. Agnes' bezichtigingslijstje bleek nogal lang. Helaas was de grijze lucht nog hetzelfde als gisteren en viel er op gezette tijden een 'verfrissend' buitje. Iets verkleumd waren we dan ook wat vroeger terug in het hotel om even bij te komen en daarna verder te gaan met de grote restauranttest. Vanavond stond La Carbonara op het programma. In dit veel te drukke restaurant moet je reserveren, wat we dan ook hadden gedaan. Op de menukaart verschillende gerechten uit de streek Lazio en de ober nam gelukkig alle tijd om hierover uitleg te geven. Met een heerlijk glas rode wijn was de maaltijd compleet. Een laatste afzakkertje vonden we in een Ierse Pub vlakbij het hotel.

Zondag deed de zon zowaar pogingen om door de wolken te breken. Wat een kadootje....! Na het ontbijt in de metro gestapt om op bezoek te gaan bij Popi Franciscus. Aangekomen op het plein bleek dat de paus elke zondag -als hij toevallig niet onderweg is- even voor het raam zwaait en daar kwam zo'n beetje half Italië op af deze zondag! Rond half elf stonden we ergens vooraan, maar toen we hoorden dat 'het zwaaien' pas om 12.00 uur zou plaats vinden zijn we weer verder gelopen. Als échte toeristen hebben we daarna een rondrit gemaakt in een dubbeldeks bus, waarvan ze de bovenverdieping vergeten waren. Na een kwartiertje gaf de zon de moed op en begon het alweer te miezeren, dus snel naar de lekker warme benedenverdieping. Het Ierse biertje van gistermiddag was goed bevallen, dus zaten we eind van de middag weer in de pub. 's-Avonds een ander restaurantje van onze lange lijst uitgezocht. We hadden dit keer zin in een pizza en kozen voor de pizzeria met de bijzondere naam Grazie a Dio è Venerdi. De pizza's waren voortreffelijk en de wijn niet minder. Na deze uitgebreide tafelsessie konden we geen pap meer zeggen en zijn bijtijds terug geslenterd naar het hotel.

En de laatste dag was alweer aangebroken. Na het ontbijt de koffers ingepakt en ergens in een opslaghok gezet. We wilden de laatste uren nog even een paar plekjes bekijken en dat was vandaag extra lekker met een strak blauwe lucht. Om een uur of twee namen we de metro richting het station en ongeveer een half uur later stonden we alweer op de luchthaven voor onze vlucht naar Schiphol.

Er Buchetto - panini met porchetta
Casa Santa Sofia
Beeldhouwwerken op elke hoek van de straat
Palazzo Barberini
Elk fontein een kunstwerk
Fruitstalletje
Instappen en wegwezen
Tja, je moet toch ergens je blik kwijt
Overal restaurantjes
Pantheon in avondlicht
Piazza delle Rotonda
Versierselen Pantheon
Piazza del Popolo
Uitkijkend over Piazza del Popolo
Spaanse trappen
Mmmmm, welke zal ik nemen
Castel Sant' Angelo
Ponte Sant' Angelo
Bij elk overheidsgebouw bewaking
Monument van Vittorio Emanuel
Prachtige daken aan het Piazza Venezia
Sint Pieter
Met zwaaivlaggetjes
Echte toerist
Plein liep al aardig vol
Alsof er nog niet genoeg water viel
Typisch Italiaans barretje
Santa Maria in Aracoeli
Piazza Venezia
Wacht,  ik ga er even voor staan
Forum Romanum
Carnaval is begonnen
Uitzicht uit onze kamer
Colosseum
Forum Romanum
Het moet een truc zijn, maar hoe
Chiesa del Gesú
Spiegel om plafond te bekijken
Popi Jopi z'n kledingwinkel?
Palestijnse bezoeker. Zo onder de indruk dat hij het boek ondersteboven hield...
Pantheon achterzijde
Piazza Navona
Blijft leuk
Zoveel tweewielers
Ik zei nog zo: over je linkerschouder!
Wat doen al die mensen hier?
Fontana di Trevi
Was z'n tijd ver vooruit