Off Canvas sidebar is empty

Thailand 2024

Vrijdag 23 februari - Maandag 26 februari - Bangkok

Vrijdagmiddag was achterbuurman Edwin opnieuw zo aardig om ons mƩt koffers op het station af te zetten. Om 18.08u reden we Baarn uit, richting Schiphol. Maar eerst nog even bibberen tijdens de overstap in Hilversum. Het was rustig bij de bagage drop-off, evenals de douane en security. Al hƩƩl snel zaten we dus met zo'n veel te dure vliegveldcappuccino uit het raam te staren. Het wachten kon beginnen... Maar er is zoveel te zien dat de tijd voorbij vliegt en voor we het in de gaten hadden konden we al beginnen met boarden. Iets over half elf zetten we koers naar Dubai. Ziezo, stoel achterover en slapen. Niets slapen vond mevrouw 'kriebelhoest' achter me en heeft dit tot bijna Dubai volgehouden. Pffffff! Gelukkig kwam na een uurtje of 6 Dubai in zicht, dachten we. De piloot zet een rechterbocht in en vliegt zo'n kilometer of 10 terug om dan opnieuw om te keren, richting Dubai. Dit 'spelletje' heeft hij ANDERHALF uur volgehouden. Uiteindelijk werd bekend gemaakt dat we door ernstige mist niet konden landen. We waren wel nieuwsgierig wat dit voor effect zou hebben op het halen van onze aansluitende vlucht. Die bleek uiteindelijk niet vanaf dezelfde Terminal 3 te vertrekken, zodat we -na wat speurwerk- ook nog eens met de shuttlebus het hele vliegveld over moesten. De vlucht naar Bangkok had niet alleen op ons gewacht, maar moest ook nog eens wachten op 47 andere vertraagde reizigers, zodat we nog eens 1,5 uur later vertrokken. Lekker begin van de vakantie.

We kwamen zaterdagavond dus met flinke vertraging aan in Bangkok. Daar eerst wat Thaise Bahtjes gewisseld, twee simcards gekocht en het hotel een mailtje gestuurd om te laten weten dat we 'ietsje' later waren. De koffers lagen al snel op de band, dus op zoek naar de metro in de kelder. Voor een flink bedrag, TB 0.88 (ā‚¬ 2,24) twee muntje gekocht en iets later zoefden we richting Bangkok. Op station Ratchaprarop stapten we uit en wandelden (in de pufhitte) zo'n 10 minuten naar ons eerste hotel van deze reis, het True Siam Rang Nam Hotel. Snel de koffers op de kamers gezet, korte broek en sandalen aan en op zoek naar het eerste Thaise biertje. Het snel gevonden Indische restaurant legde uit dat het een feestdag was en er eigenlijk geen bier verkocht mocht worden. We zagen er blijkbaar zo uitgedroogd uit, dat we helemaal achterin de zaak toch 'stiekem' een biertje mochten drinken. Daarna maar eens het bed ingedoken.

Zondag na een werkelijk zeer goed ontbijt wandelden we naar het Phaya Thai BTS station (groene lijn) om ons naar de rivier te laten vervoeren. De buitentemperatuur was inmiddels zo'n graad of 34, terwijl het ƭn de metro aanvoelde als -20. Gelukkig mochten we er na zo'n 4 haltes alweer uit! Na een flink stuk lopen kwamen we bij Sathorn Ferry port, waar we voor zo'n TB 0.30 een hop-on-hop-off boot boekten naar de Wat Arun tempel. Een kleine 20 minuten later werden we samen met ontelbare andere toeristen gedropt bij de tempelingang aan de overkant van de rivier. Naast de toeristen bleken ook de Thai in hun mooiste zondagse outfit de tempel te bezoeken om eindeloos foto's te maken. Ook wij maakten ontelbare foto's en films en gingen daarna op zoek naar een bootje om ons weer terug te brengen naar de overkant. Die was snel gevonden. Het eerste plan was om het Grand Palace te bezoeken, maar gezien de enorme drukte hebben we deze maar overgeslagen en doorgesjokt naar de naastgelegen Wat Pho tempel. Dit bleek een goede beslissing. Veel minder druk en misschien wel net zo indrukwekkend! Hoogste tijd om wat te eten en geld te wisselen voor een betere koers dan op het vliegveld. Na het wisselen binnengestapt bij een Italiaans restaurantje om wat kleins te eten. Hierna met de boot een paar haltes naar het noorden gevaren en daar naar de gezellige Khao San wijk gewandeld. Biertje gedronken en de wijk doorgewandeld en dan via de Khoa Sanstreet terug naar de hoofdstraat. Het was intussen tijd geworden om wat te eten en laten we nou toevallig naast het Tikka N Talk Indian Restaurant staan. De curry was hƩƩrlijk. Daarna onze eerste 'Grab' taxi geboekt, want na de kilometers van vandaag wilden de voeten niet meer.

Maandag besloten we eerst even een kaartje te gaan kopen voor de trein naar Hua Hin. Dit keer namen de groene Ʃn de blauwe lijn om naar Bang Sue junction te komen. Dit kleine stationnetje ligt pal naast het recent gebouwde immense Bang Sue Grand Station. Helaas, zegt de aardige man in z'n smetteloos witte uniform, u kunt alleen op de dag zelf kaartjes kopen. En er is plaats genoeg verzekerde hij ons. Hoppa, wij weer verder met de blauwe lijn naar station Tha Pra en dan een flink stuk wandelen naar de Khlong Bang Luang Floating Market. Na kilometers over terrasjes te hebben gewandeld vonden we een longtailbootkaartjesverkoper (!), die ons voor een mooi bedrag een boot voor z'n tweetjes aanbood. 50 minuten rondracen met een smal bootje met overmaats buitenboordmotor, wat wil je nog meer...? Het was indrukwekkend. De floating markt bestond slechts uit twee overjarige dames, die vanuit hun mini-bootjes wat onnodige rommel aan de toeristen probeerden te slijten. Eenmaal terug vonden we bij Pa Lek Restaurant een tafeltje mƩt uitzicht. Hierna opnieuw de hulp van Grab ingeroepen om ons naar de Chinese wijk te laten vervoeren. Na 20 minuten over de overdekte markt, waar je zelfs ondersteboven wordt gereden door scooters, werden we gek van de drukte en besloten in een gezellig zijstraatje maar eens een biertje te vatten. Een electrische Grab bracht ons terug naar het hotel. 's Avonds toch maar weer een Indiase curry gescoord.

Phaya Thai BTS station met skyline Bangkok
Hop-on-hop-off boot
Ja natuurlijk mocht ik een foto maken
Wat Arun (tempel)
Wat Arun
The Grand Palace
Wat Pho (tempel)
Tien op en rij (en de zwarte hoort erbij..)
Drie keer slaan (zou het geluk brengen?)
Errrrug lange liggende Boeda
En z'n dikke broer
Wat Pho (tempel)
Wat Pho (in het zonnetje)
Wat Arun (zonsondergang)
Straat in Bangkok met metro
Khlong Bang Luang (drijvende markt)
Khlong Bang Luang (bootje)