Heel lang geleden heb ik rijexamen gedaan op de Honda 350 twin van mijn broer Hans. Je kon in die tijd nog met een proefrijbewijs door je eigen dorp scheuren en zelf het examen aanvragen. Op een zonnige dag in mei mocht ik me melden bij Cafe Ome Toon in Laren en na een snelle ronde door Bussum, was ik het bezit van m'n motorrijbewijs!! Al snel kwam ik via via in aanraking met het merk BMW. Ook mijn broer was toe aan het echte werk en kocht een gebruikte BMW 60/6. Dit was een ex-politiemotor, maar daar kwamen later pas achter, toen er allerlei vreemde mankementen voor de dag kwamen. Maar het was inmiddels duidelijk, dat mijn motor ook een BMW zou moeten worden. De zithouding, het geluid en niet vergeten het zelf sleutelen hadden de doorslag gegeven. In 1980 las ik een advertentie, waarin een BMW 60/7 werd aangeboden. Op naar Lisse. Proefrit gemaakt, aanbetaling gedaan en plotseling was ik de trotse eigenaar van een witte BMW 60/7. De week daarop samen met één van m'n broers opnieuw naar Lisse, maar nu terug op mijn eigen motorfiets! Op deze 60/7 heb ik eigenlijk niet zoveel kilometers gemaakt. Reed toen alleen nog maar in het weekend en dan ook alleen als de mussen uit de dakgoot vielen. |
||
Maar ja, dan komt BMW uit met de 80GS. Folders had ik allang in huis, maar de pecunia ontbraken nog een beetje. In 1986 hoorde ik via via dat Jan Gol in Nijkerkerveen een 80ST had staan. Dat kon ik toch niet laten lopen? Dus heb ik mijn mooie 60/7 bij Jan achtergelaten en ben met deze rode 80ST naar huis gereden. | ||
Rond 1985 introduceerde BMW de K-serie. Nou, daar zou je mij niet op zien rijden. Zo'n japanse BMW. Totdat! Geloof dat het 1995 was, toen er bij Jaap Zwart in Zwolle een prachtige auberginekleurige K75 te koop stond. Eén van m'n broers had al aangegeven belangstelling te hebben voor mijn 80ST, dus die bleef gelukkig in de familie. Het was ergens in februari en bar koud toen in de K75 ging ophalen in Zwolle en omdat ik normaal niet zoveel én dan ook nog eens hoofdzakelijk zomers reed, had ik nou niet direct de ideale kleding voor een tochtje van een kilometer of 80 bij deze temperaturen. Maar wat een geweld vergeleken bij m'n R80ST. Je zou het er warm van krijgen....... Deze geweldige motorfiets heb ik gehouden tot 1999. Door het regelmatiger gebruiken van de motorfiets voor woon/werkverkeer zou een motorfiets mét kuip toch wel lekkerder zijn. | ||
Dus kocht ik in februari 1999 bij Van Harten in Amersfoort een gebruikte antracietgrijze K75RT. Proefrijden was niet nodig, want ik kende immers de K75. Zaterdagochtend voor de laatste keer met de "paarse" K75 naar Amersfoort. Ja hoor, de RT stond buiten al glimmend op me te wachten. Snel naar het postkantoor. Papieren in orde gemaakt. En op pad met de nieuwe aanwinst. Maar goed dat ik geen proefrit had gemaakt, want dan had ik dit kreng nooit genomen. Bij elk stoplicht bleef ik met m'n voeten of knieën ergens achter de kuip steken! Maar na een dagje of wat begon zelfs dat te wennen en zou ik niet meer zonder die "ellendige" kuip kunnen. Laat het nu maar regenen. | ||
Dan bén je eindelijk gewend aan de K-serie en wat doen ze in München. Ze brengen de een vernieuwde boxer uit! Daar trap ik dus niet in (dacht ik). Want wat gebeurt er? In 2001 rijdt één of andere mafkees met een pompwagen én pallet bij mijn werk over de stoep en duwt de motorfiets van de bok. Motor valt om, met als gevolg een pracht van een schade aan de kuip, spiegel, valbeugel. Dus naar Van Harten om de schade te laten herstellen. Wat krijg ik als huurfiets mee? Natuurlijk, een R1100RT. En dat nét voor een van de eerste motorweekenden naar België. Dat was een slimme zet van Van Harten (of was ik zo snel te beïnvloeden), want een R1100RT moest er komen. Intussen werd er in de motorlectuur al veel geschreven over de opvolger van de 1100, namelijk de R1150RT. Deze motor had een groot aantal verbeteringen ten opzichte van het eerdere model. | ||
Het lijkt gewoonte te gaan worden, want alweer in februari (2002) ben ik eens gaan praten met Rob en kort daarna mocht ik mij de trotse bezitter noemen van een donkerblauwe, spiksplinternieuwe R1150RT. Oké, dat weekje kon er ook nog wel bij. Heel wat kilometertjes heeft deze heerlijk sturende 1150 me meegevoerd. Niet alleen het dagelijkse woon-werkverkeer tussen Baarn en Amsterdam, de nodige toertohten in de weekenden, maar ook een geweldige vakantie naar Italië. Maar na zo'n kleine 40.000 probleemloze kilometers werd het tijd om weer eens een bezoekje in Amersfoort te gaan afleggen. Na ernstig dubben over de kleur (donker- of lichtgrijs) heb ik de keuze laten vallen op de kleur titansilber. De dubbele bougies bij dit nieuwe model hebben het Kfr-probleem bijna volledig verholpen. | ||
Ook deze BMW heeft me weer heel wat kilometertjes vervoerd, maar naar twee jaar werd het tijd weer eens een nieuwe baas te gaan zoeken. Toevallig was ik eind april j.l. voor het vervangen van een accu bij Van Harten in Amersfoort en zag daar een prachtige R1200RT staan, in de kleur Darkgraphit en kon het niet laten....... Op vrijdag 5 mei 2006 heb ik de motorfiets opgehaald en heel wat kilometers gereden op deze geweldige toermotor. | ||
Tijdens een onderhoudsbeurt van m'n R1200RT kreeg ik als leenmotor een R 1200 GS mee en was direct "verkocht". Het werd tijd om eens iets heel anders te gaan rijden. Van Harten had in die tijd zoveel RT's staan, waardoor het inruilen van mijn motorfiets even niks werd. Na wat zoeken terecht gekomen bij Motoport in Almere waar deze prachtige GS in de kleur Titansilber Metallic stond. Op vrijdag 19 maart 2010 heb ik deze opgehaald. | ||
Na een paar jaartjes 'wennen' aan de GS ben ik maar eens héél voorzichtig gaan kijken naar een GS in de Adventure uitvoering. Na wat speurwerk op het internet terecht gekomen bij Harry Meijer in Lijnden, die een prachtig exemplaar had staan met alle mogelijke opties en ook nog eens in een schitterende Triple-Black uitvoering. Al snel waren Harry en ik het eens en kon ik na onze Italië-vakantie mijn nieuwe speeltje ophalen. | ||
Met heel veel plezier heb ik ontelbare prachtige bochtjes gereden op de Triple Black GSA. Begin oktober gingen we voor een hanglamp naar Almere en daarna natuurlijk even bakkie koffie drinken bij Ina en Peter van MotoPort Almere. Om een lang verhaal kort te maken: de hanglamp werd niets, maar voordat we Almere weer uitreden had ik een R1200 GSA LC gekocht in de kleur Racing Red. Op 5 december - het kon niet beter - stond het 'rode monster' voor mij klaar. Wat vervelend dat het motorseizoen 2016 nog zó ver weg is.... | ||
Stiekem had ik al eens gekeken naar de nieuwe R 1250 GS Adventure. Op zoek naar een jong gebruikt exemplaar stapte ik dit keer ook eens bij Arie Molenaar in IJsselstein binnen en kreeg daar een prachtig aanbod voor een nieuwe motorfiets. Dit kon ik natuurlijk niet laten lopen... Op dinsdag 24 september mocht ik mijn prachtige R1250GS in HP uitvoering komen ophalen. |
||
Aan een R1300GS was ik nog lang niet toe. Mijn R12500GSA reed immers nog zó lekker. Maar ja, omdat ik heel af en toe met Agnes' 1300 even heen en weer naar de dealer in Amersfoort mocht rijden begon het toch stiekem wel te 'kriebelen'. Dus maar weer eens koffie drinken bij Roel van BMW-dealer Van Harten en tijdens een -opnieuw zeer plezierig gesprek- een R1300GS in Trophy uitvoering besteld. Op dinsdag 25 juni mocht ik de motor ophalen. De 1300 bleek een juiste keuze, want wat rijdt het apparaat geweldig! |