Off Canvas sidebar is empty

Friesland 2012

Door een snoekduik van Margo in het centrum van Weesp leek het er heel even op of onze zeilplannen van dit jaar ook weer niet door konden gaan. Gelukkig viel de schade mee en kon ik op woensdagmiddag 25 juli aanmonsteren op het zeiljacht "Mieke" van m'n muziekmaatje Henk. Om wat tijd te winnen had Henk de boot alvast van Loosdrecht overgevaren naar de jachthaven in Weesp. We hoefden dus alleen nog maar een flink aantal obstakels in de vorm van bruggen en sluizen te nemen om dan de monding van de Vecht te bereiken. Eerst de brug midden in Weesp, daarna hopen dat de spoorbrug niet te lang op zich liet wachten, vervolgens de brug van de A1 en dan nog even door de sluis in Muiden. Omdat we laat uit Weesp waren vertrokken, kwamen we dan ook pas om een uur of 8 's-avonds aan in Muiden. We kozen voor een overnachting bij de Koninklijke in Muiden. Na een heerlijk diner bij Stadscafé Gieling en een kopje koffie aan de sluis doken we bijtijds onze kooien in.

Voor het ontbijt moesten we er nog even snel geshopt worden in Muiden, maar daarna konden we dan eindelijk het grote water op om ons richting ons uiteindelijke reisdoel Friesland te begeven. Met een windkracht 3 uit nét de verkeerde hoek moest er flink gelaveerd worden om aan het einde van de middag Lelystad te bereiken. Op goed geluk kozen we voor de eerste jachthaven met passantenplaatsen na de Houtribsluizen. Na een gezellige ontvangst door de havenmeester van Deko Marine kregen we een mooi plaatsje aangewezen. Iets later zaten we dan ook met onze roodverbrande en gloeiende koppen op het terras aan een overheerlijk biertje. De wind, zon en het bier bleken een perfecte combinatie voor slappe oogspieren. Al héél vroeg werden deze avond de kooien opgezocht.

Na een heerlijk ontbijt bij het winkeltje van de Jachthaven zetten we koers richting Stavoren. Helaas was de wind na een uurtje op en moest de motor gestart worden. Tegen drie uur bereikten we de Johan Frisosluis in Stavoren. Net door de sluis stak de wind weer op en konden de zeilen weer gehesen worden. Dit leverde nog wel wat commentaar op van de brugwachter in Warns.... Over de Morra, de Fluessen en het Heegermeer bereikten we zeilend het dorpje Heeg. Voor onze overnachting kwamen we terecht bij Passantenhaven Heegerwâl. Na een heerlijke pizza in het dorp moest er weer gesnurkt worden.

Zaterdag moesten we vroeg op want Agnes zou al heel vroeg aankomen in Heeg om twee daagjes mee te zeilen. Na een ronde door het dorp om een ligplek voor de komende nacht te vinden (bij Heegerwâl wilden we persé niet blijven) en wat inkopen in de plaatselijke super voeren we uit. Na een snelle blik op de kaart bedachten we een mooie route via het Sneekermeer. In een leuk bedachte afkorting kwamen we stevig vast te zitten en het lukte niet om hier op eigen kracht weer uit te komen. Een allervriendelijkste Friese familie met platbodemjacht bood uitkomst. Op het Sneekermeer liet de wind ons opnieuw in de steek en moest de motor opnieuw worden gestart. Inmiddels had Agnes zitten speuren en een plekje gereserveerd bij Jachthaven de Rakken in Woudsend. Dus Agnes afgezet in Heeg, zodat zij met de auto naar Woudsend kon. Na het afmeren én het opbouwen van de tent voor Agnes snel Woudsend in om een hapje te eten bij Restaurant Vis en Meer. Echt geweldig!

Op zondag hebben we een prachtige zeiltocht gemaakt over het Heegermeer én de Fluessen. Voor een koud bierje nog even Hemelum aangedaan, maar het dorp bleek volledig uitgestorven, dus dan toch maar naar het mooi gelegen terras van het Galamadammen hotel. Jammer van het Grolsch bier....! De stevige wind bracht ons daarna weer terug richting Woudsend. Na een heerlijk én gezellige maaltijd bij Meisje Loos hebben we Agnes uitgezwaaid. Henk begon zich inmiddels toch zorgen te maken over zijn Margo, die door haar val niet erg mobiel was en ook nog eens alleen thuis zat. Dus werden de plannen bijgesteld en vertrokken we op maandag richting huis. Door de weersverwachtingen én de beloofde windkracht 4 á 5 was het IJsselmeer geen optie. Dan maar op de motor via Overijssel en de Randmeren.

Na wat oponthoud vertrokken we wat later uit Woudsend. Nog even zwaaien naar de serveerster van het Café de Watersport en iets later zaten we al op het Slotermeer. Een flinke tijd later passeerden we de brug van de A7 om het Tjeukemeer op te varen en deze bij Echtenerbrug weer te verlaten. Na een prachtige tocht door de Weerribben kwamen we aan bij de vaste brug van Muggebeet. Hierdoor wordt je als zeiljacht gestraft en moet je kilometers omvaren om aan de andere zijde van deze brug weer uit te komen. Tegen een uur of zeven bereikten we Steenwijk en wilden het liefst in een haven overnachten en een lekker hapje eten. Jachthaven Steenwijkerdiep had weliswaar borden staan "geen passanten", maar was halfleeg. Toch maar even vragen. Voordat we de haven goed en wel binnen waren vloog er boven een deur open, stoof de plaatselijke heks naar buiten en riep met krassende stem "geen passanten, geen passanten" !! Snel voordat Henk in een kikker zou veranderen voeren we de haven uit. Bij de "wildliggers" aan het Steenwijkerdiep vonden wij ook een plaatsje. De maaltijd van deze avond bestond uit een soort kippenvoer, aangelengd met heet water. Het wijntje maakte weer veel goed.

De volgende dag waren we er weer vroeg bij. Via Giethoorn, Blokzijl en Vollenhove kwamen we op het Zwarte meer. Ook de lucht was hier zwart en bezorgde ons een stevige hoosbui. Gelukkig was deze van korte duur, zodat de regenkleding al weer snel uitkon. Via de Randmeren en Elburg kwamen we uiteindelijk terecht bij de Bremenbergse Hoek. Door een miscommunicatie tussen receptie en restaurant liepen we nog bijna ons diner mis. Uiteindelijk zaten we toch nog tevreden met een groot bord frites en kroketten te genieten. De appelmoes ontbrak er nog maar net aan.

We wilden eigenlijk proberen A1 brug in Muiden om 12.30 uur te halen. Dat betekende vroeg, héél vroeg op. Dus zaten we om 7.00 uur met hele kleine ogen in de kuip. Na het ontbijt en door Henk vers gezette koffie verbeterde dit al snel. Een uur of twee later kwamen we tot de conclusie dat we nooit op tijd in Muiden zouden zijn en konden dus rustig de zeilen hijsen. Met een heerlijk zonnetje én wind kwamen we rond een uur of vijf aan in Muiden. Ook dit keer maar afgemeerd bij de Koninklijke. Na een overheerlijke douche m'n spullen ingepakt en in de auto geknikkerd bij Agnes, die naar Muiden was gekomen om mij op te halen. Natuurlijk hebben we met z'n drieën nog even heerlijk gegeten bij Gieling en daarna afscheid genomen van Henk. Nu kon hij tenminsten naar hartelust snurken op z'n eigen boot...... Wat een fantastische week en wat hebben we een schik gehad.

Vertrek uit Weesp
Deko Marine
Driemaster onderweg
Johan Frisosluis in Stavoren
Uit een andere hoek gezien
Heeg
Welke was het ook alweer...
Zit nog steeds in de knoop
Maar dan eindelijk zeilen
Onze redders in nood
Bak- of stuurboord?
De beste stuurvrouw staat....
Prachtige statige Friese boerderij
Molen Woudsend
Klaar voor het ontbijt
Incognito
Fries tafereeltje
Ehhhh...?
Serieuze blikken
Die varen we er wel even uit
As ge maar leut hebt
Ook mooi
Jammer van het verkeerde merk
Agnes had de touwtjes stevig in handen
Vertrek uit Woudsend
Steenwijkerdiep (overnachten)
Blokzijl (koffie)
Blokzijl
En door de sluis van Blokzijl