Off Canvas sidebar is empty

Bali 2010

Ook dit voorjaar wilden we 'even naar de zon'. We hadden eigenlijk één van de Canarische eilanden in gedachten, dit werd later Brazilië, maar als we dan toch lang moesten zitten, dan maar een bestemming die al heel lang bovenaan het wensenlijstje stond, namelijk Indonesië. Nat het uitvoerig bestuderen van de reisbrochures hebben we de keus laten vallen op Bali.

Zondag 7 februari werden we 's-morgens vroeg weggebracht door Wil en André en een paar uurtjes later begonnen we aan onze 15-urige reis via Kuala Lumpur naar Denpassar op Bali. De stewardessen van Malaysian Airlines zagen er niet alleen mooi uit, maar legden de passagiers ook nog eens compleet "in de watten". Na een uur of 13 landden we op Kuala Lumpur, waar we na een sterke bak koffie bij Starbucks op zoek moesten naar onze aansluitende vlucht naar Denpassar. Toen de wielen de grond raakten in Denpassar bleek uit het opspattende water, dat het hier net flink geregend had en dat was dan ook goed te voelen toen we na de lange douane-sessie eindelijk naar buiten stapten. Kan me voorstellen dat het ongeveer zo moet aanvoelen als je met kleding aan de sauna binnenstapt....... Enorm  warm en vochtig!! Al snel hadden we het taxihokje gevonden en na betaling van het verschuldigde bedrag werd ons een taxichauffeur aangewezen. We dachten nog heel even dat de kofferdragers bij de service van de taxicentrale hoorde. We waren doodop van de reis en hebben van de rit naar Sanur niet erg veel meegekregen. Wel viel ons de enorme hoeveelheid motorfietsen en/of bromfietsen op. Het leken wel muggen.

Na aankomst bij Puri Santrian in Sanur werden onze koffers door een medewerker in prachtige Indonesische kleding vervoerd naar onze heerlijk koele kamer. Hier hebben we snel onze lange broeken omgewisseld voor korte exemplaren en Sanur gaan verkennen. Later in het nabijgelegen restaurantje maar een heerlijk satehtje verorberd en ons eerste Bintang biertje geproefd. Ondanks het advies van veel mensen om het plaatselijke ritme zo snel mogelijk op te pakken, zijn we toch maar even een uurtje gaan liggen (uiteindelijk schrokken we 3 uur later wakker). Na een frisse douche maar eens in Sanur op zoek gegaan naar een restaurantje. Uiteindelijk bij Jegeg, schuin tegenover het hotel, aangeland en hier alle keren gegeten (aanrader!!). Dinsdag gekozen om een stranddag te houden.Puri Santrian bleek weer zo'n hotel waar de mensen er plezier in hebben om 's-morgens om 5.00 uur ligbedjes te reserveren. Ziekelijk gewoon!! Gelukkig vonden we nog een paar bedjes aan het zwembad. Woensdag vertrokken we met chauffeur Made vanuit Sanur om een aantal bezienswaardigheden in de omgeving te gaan bekijken, zoals Pura Taman Ayun, schitterende Sawa's, Tabanan, Pura Alas Kedalon en Pura Tanah Lot.

Zaterdag 13 februari vertrokken we vanuit Sanur naar onze volgende bestemming in Candidasa. Ook dit keer was Made weer onze chauffeur. We vertrokken bijtijds, omdat we onderweg nog verschillende zaken wilden bekijken. Onze eerste stop was in Butubulan om een Barongdans te bekijken. Ook een Batikweverij en een zilversmid in Celuk stonden nog op het lijstje. Daarna zijn we doorgereden naar Klungkung om het Koninklijk paleis te bekijken en hierna verder naar Candi Beach Hotel in Candidasa. Een aantal keren hebben we  gebruik gemaakt van de shuttlebus naar Candidasa om het dorpje te bekijken en te lunchen.

Maandag 15 februari hebben we vanuit Candidasa een rondrit gemaakt en het Waterpaleis in Taman Tirtu Ganga bekeken en hierna via Amed langs de kust naar Serraya. Langs deze hele kust liggen prachtige vissersdorpjes en baaien met ontelbare vissersbootjes. Natuurlijk moest ook het waterpaleis in Taman Ujung worden bekeken en als laatste het oorspronkelijke dorpje Tenganan. Woensdag 17 februari werd het tijd om weer te verkassen naar een volgende bestemming. Via een serveerster in een restaurant in Candidasa vonden een chauffeur die ons via de rijstvelden in Sideman en Penelokan met uitzicht op het Danau Baturmeer en de vulkaan naar Lovina zou brengen. De kamer in Sunari was lekker ruim en de eerste met een buitendouche (best vreemd om onder de sterren te douchen). De veelbelovende oprijlaan van minstens 1 kilometer en de luxe lobby waren niet helemaal in overeenstemming met rest van het hotel. Het onderhoud was hier en daar flink achterstallig, maar alles was zeer schoon. Waren de mensen in Indonesië al vriendelijk; hier deed men er nog een schepje bovenop.

Na een lekkere rustig-aan-dag hebben we met één van de schippers op het strand afgesproken om te gaan snorkelen. Dus moesten we vrijdag extra vroeg op, omdat het dan nog niet te warm zou zijn. Na een klein halfuurtje varen kwamen we aan bij een schitterend koraalrif. Agnes was al snel voorzien van bril en luchtpijpje en na wat oefenen klaar om de onderwaterwereld te ontdekken. Ze was zo enthousiast dat ik niet kon achterblijven en ook maar overboord ben gesprongen en aan het stoeien ben gegaan met bril en pijpje. Tjonge, wat een kleuren!!!

Zaterdag 20 februari stond onze "vaste chauffeur" Made in Lovina om ons naar Ubud te vervoeren. Onderweg hebben we de Gitgit watervallen en de tempel in het Danau Brananmeer bekeken. Made wist een goed lunchadres en was vereerd door de uitnodiging om bij ons aan te schuiven voor het uitgebreide buffet. Heb nog nooit iemand met zoveel smaak gebakken aardappels zien eten, en zoveel....!  Aangekomen bij Ubud heeft Made nog even een extra ronde gemaakt om ons alvast de plaats te laten zien en ons hierna bij Santi Mandala afgezet. We kregen een van de schitterende cottages toegewezen, compleet met veranda en buitenbadkamer. Met de shuttlebus zijn we een aantal keren naar Ubud geweest om het plaatsje te bekijken, te lunchen of te dineren. Wat een mooie omgeving.

Dinsdag 23 februari zou Made ons de laatste keer ophalen en wegbrengen naar Legian. In Legian was het een drukte van jewelste en het duurde dan ook even voordat we Legian Beach Hotel hadden bereikt. In tegenstelling tot de eerdere hotels bleken we nu in een soort van "overnachtingsfabriek" terecht te zijn gekomen. Regeltjes, regeltjes!! De laatste dagen in Legian hebben we gebruikt om heerlijk aan het strand te liggen en niets te doen. De boulevard was niet interessant en erg smerig en de verkopers in de winkels enorm opdringerig. Donderdag 25 februari werden we door een hotelbusje naar het vliegveld gebracht. Om 19.10 uur vertrokken we vanuit Denpassar en na een overstap in Kuala Lumpur kwamen we vele uren later weer aan in Amsterdam. Wat een onvergetelijke vakantie !!

Cabinecrew Malaysian Airlines
Zwembad Puri Santrian
Pura Taman Ayun
Gewoon de kortste weg
Modern spul
Vliegende hond
Brutale aap
Vliegende honden
Zouden we het aandurven...
Pura Tanah Lot
Vliegende hond
Veel bromfietsen en motoren
Beeldentuin Puri Santrian
Eh... je zeil zit verkeerd om
Heerlijke satehtjes bij Cemara Beach
Plaatselijke supermarkt
Zwembad Candi Beach hotel
Daar is er weer een
Zonder hulpmiddelen de boom in
Kantor Pos in Candidasa
Danau Baturmeer met vulkaan
Lunch mét uitzicht
Mooie dakconstructie
Tempel
Visser
Kijken, kijken en wél kopen
Zwembad Sunari
Ingang Sunari
Vissersboten op het strand
Gaan we al?
Helder water
Vreemde vissen
Agnes door er maar eens in
Lag ik maar in m'n hangmat...
Huisje Sunari
Heerlijk strand Lovina
Hmmmm, best hoge golven
Enorm strand
De meest luie bedjesverhuurder op Bali