Off Canvas sidebar is empty

Italiƫ 2019

Donderdag 29 augustus kon Agnes wat in haar agenda schuiven, waardoor we al om een uur of elf Baarn uitreden. Om de drukte rond de grote Duitse steden te mijden, kozen maar weer eens voor onze favoriete A45. DƔt ging lekker! Tot de A3 tenminste, want de vaste wegwerkzaamheden zorgen hier al jaren voor oponthoud. En dat was ook vandaag niet anders. Maar ja, uiteindelijk reden we rond een uur of half acht Camping Sonneneck in Ellenberg op. Maar ietsje later waren we te vinden in het Griekse restaurant op de camping. Bijtijds doken we deze avond ons caravanbed in.

De volgende dag zaten we hƩƩl bijtijds in de auto en draaiden iets na half acht opnieuw de A7 op. Fluitend reden we een uurtje of twee later op de Fernpas en nog twee uur later op de Brennerpas. Het vroege opstaan werd beloond... Onderweg maar eens gebeld met de camping waar Gitte&Ebe verbleven. Geen plek door een nationaal Italiaans roeievenement aan het Lago di Caldonazzo. Het zal toch niet waar zijn. Daar ging ons verrassingsbezoek. Uiteindelijk bleken de buren, Camping Riviera, nog wel plaats te hebben. Om half drie draaiden we daar de pootjes van de caravan uit en gingen daarna maar eens bij Gitte und Ebe op bezoek. Die geloofden hun ogen niet. Na gezellig te hebben geborreld hebben we 's avonds gezamelijk een pizza gescoord bij Albergo Alla Torre.

De volgende dag de fietsen van de caravan gehaald voor een gezamenlijke fietstocht richting Borgo Valsugana. Met een heerlijk zonnetje fietsten we Caldonazzo uit, om 15 kilometer later verrast te worden door een stevige plensbui. In Borgo hebben op het terras gewacht tot de donkere wolken vertrokken. Maar we waren nog geen 5 kilometer buiten Borgo en het begint toch te regenen. Kwartiertje geschuild onder viaduct en maar weer verder. En ja hoor, Eberhard lekke band. Band gewisseld, maar deze bleef leeglopen. Dus elke kilometer pompen! Werd dus een leuke terugtocht. Na aankomst op de camping snel ik de auto gesprongen voor nĆ³g een verrassingsbezoek. Dick en z'n neef Mark overnachtten tijdens hun motortocht in een hotel in Tenna. WĆ”t kan iemand leuk reageren als je onverwacht op z'n kamerdeur klopt..... Natuurlijk met z'n viertjes even een biertje op het hotelterras gedronken. Daarna de berg weer af, want bij G&E was het grillavond.

Zondag op ons gemak ontbeten en na afscheid van G&E de caravan weer aangehaakt. Ehhhh, maar waarheen? We hadden Perticara als volgende bestemming bedacht, maar daar was het weer helemaal niet goed, net als het noordelijke deel van de Adriatische kust. Dan maar richting Cecina, waar we terecht kwamen bij Camping Mareblu. Na een wandeling met de plattegrond over de camping kozen we voor plek 140. WƔt een enorme plaatsen onder de heerlijk schaduwrijke pijnbomen! Wel jammer dat je een kleine kilometer moest wandelen om bij het strand te komen. Met de fiets hebben we natuurlijk tochtjes gemaakt naar Vada en Cecina, maar ook met de auto nabij gelegen dorpjes bekeken.

Eind van de week arriveerden G&E ook op de camping en namen gezellig een enorme wolkbreuk mee. Zo, het stof is er wel even weer vanaf! Na 5 dagen en 2 fietstochten hadden zij het weer gezien. Zoals verwacht was het niet hun soort camping en zij vertrokken weer naar Caldonazzo. Wij bleven lekker in Cecina hangen, de 28 a 29 graden beviel ons veel te goed. We hebben daarna nog veel gefietst en ook Livorno (verrassend mooi), Volterra en Piombino bezocht. In Volterra raakten we aan de praat met 2 motorrijders. Enrique en Guillermo bleken twee Argentijnse vrienden te zijn, die met hun gehuurde BMW's een reis door Italiƫ maakten. Met een uitnodiging voor een drankje in Argentiniƫ op zak namen we afscheid van deze twee sympathieke vrienden.

Tja, dan breekt het moment aan om weer eens aan de terugreis te denken. Natuurlijk een hartelijk afscheid bij ons 'vaste' restaurant Il Nuovo Caligola van eigenaar Dante, z'n dochter en medewerkers. De volgende dag stonden we om klokslag 8.00 uur bij de uitgang van de camping. We wilden vandaag proberen een flink stuk noorderlijker te komen. Om een uur of vier draaiden we Schwimmbad-Camping Hall in Tirol op. Met graadje of 16 en een gure wind was het niet Ʃcht lekker om buiten te zitten. Waarschijnlijk was het zwembad daarom ook gesloten ;-) Bijtijds vertrokken we naar het oude centrum van Hall voor een biertje in de heerlijk warme bar van Gasthaus Goldener Lƶwe. We hebben hier meteen maar een tafeltje gereserveerd om wat te eten. Bleek een goede keuze! Na nog een wandeling door het mooie oude centrum snel weer terug naar de camping.

Vandaag ook geen haast. We wilden uitkomen op de Knaus Camping in Frickenhausen. Via een redelijk drukke Fernpas reden we Duitsland weer binnen. Tja, als we dan zo vroeg zijn kunnen we wel even omrijden via Pfronten om wat lekkers in te slaan bij Metzgerei Hipp. Na een heerlijke lunch van verse Oostenrijkse broodjes met overheerlijke Duitse LeberkƤse van Hipp konden we er weer even tegen. Dat kwam goed uit want de verkeersinformatie meldde een file van een klein uur op de A7. Dus maar een alternatieve route uitgestippeld. Rond een uur of drie kwamen we aardig in de buurt van afrit 104. Borden waarschuwden voor de afgesloten brug in Ochsenfurt (WƔt!!! Nog steeds??). Na tevergeefs naar Frickenhausen te zijn gereden (caravan te hoog) en daarna geprobeerd de camping vanaf de andere kant te bereiken (wegwerzaamheden), de camping opnieuw gebeld. De brug in Ochsenfurt is alweer drie maanden open hoor, de borden op de Autobahn zijn alleen nog niet aangepast...... #!*&%#*!_)**&* (of zoiets). Ruim 40 minuten later dan gepland bereikten we de camping. Voor fietsen inmiddels te laat Ʃn te koud. Dan maar een biertje in het waterige zonnetje. 's Avonds heerlijk gegeten bij de Urlaubs Weinstuben in Randersacker.

Zaterdag bijtijds de caravan weer vastgeknoopt aan de auto. We kunnen natuurlijk naar huis rijden, of nog een nachtje aan de Moezel staan. Agnes vond een stadscamping direct aan de Rijn in Koblenz. Telefoon werd niet beantwoord, dus gokten we maar om er gewoon heen te rijden. Oeps, dat ziet er vol uit! De alleraardigste dame aan de receptie vroeg of we tegen bijbetaling op de voorste rij wilden staan. Natuurlijk!! Helemaal aan het einde van de camping vonden we plek 163. Eerst eens even genoten van het prachtige uitzicht en toen de fietsen 'gestart' voor een rondje door de 'histerische' Altstadt van Koblenz. Op de heenweg lieten we ons mƩt fietsen overzetten met het pontje (geldklopperij). Na het bekijken van de altstadt een stuk langs de Moezel gefietst en via de overzijde weer terug naar de camping.

Zondag een flinke pot koffie gezet, de caravan aangehaakt en de bestelde broodjes bij de ingang opgepikt. Een klein uurtje later een zonnige picknickbank op een RastƤtte uitgezocht om heerlijk te ontbijten. Begin van de middag stond de caravan weer op het pad. Uitruimen, schoonmaken en poetsen!

Hoogste tijd voor de lunch
Daar ga je wel soepel van fietsen
Borgo Valsugana
Sportief heh
Riviera camping
Kerk Vada
Andere kant van het plein
Ponte Romano in Mazzanta
Cecina
Onderweg
Het moest er van komen
Lucca en z'n broer op de camping
Enorme plek op camping Mareblu
Klaar voor de bergetappe
Markthal Livorno
Heerlijke lunch in markthal Livorno
Livorno
Creatief met zand
Surfstrand Vada
Volterra
Het meest geschoten plaatje in Volterra
Enrique en Guillermo
Grote plein Volterra
Wensput
Theaterzaal Volterra
Versierde deurknoppen
Enorm terras
Volterra
Tja, kleedjes van de kerk moeten ook geklopt
Waarover praten zij...
Stationsgebouw. Omdat het zo mooi is
Toscaans landschap
Il Nuovo Galigola
Vuurtorentje Piombino
Piombino
Piombino. Ja, die hoort hier echt
Monteverdi Marittimo
Canneto
Ochsenfurt
Koblenz
Enorme rij voor de ijssalon