Off Canvas sidebar is empty

Italiƫ 2011

Door een concert met de Bruce Selection op zaterdag 3 september vertrokken we dit keer maar eens op een zondag richting het zonnige zuiden. Om 8.00 uur was de caravan aangekoppeld en reden we Baarn uit. Aanvankelijk wilden we via WĆ¼rzburg de A7 afzakken, maar toen duidelijk werd dat er op onze geplande route meer dan 10 km. file stond, hebben we bij Frankfurt een slinger aan het stuur gegeven om via Karlsruhe te rijden. Tjonge, wat ging het lekker vlot; we zouden met gemak Illertissen kunnen halen......... Helaas was onze auto het na de flinke klim bij Pforzheim goed zat en gaf er de brui aan. Geluk bij een ongeluk dat dit ca. 50 M. voor een parkeerplaats gebeurde, zodat we hier nog net op konden draaien. Het rode lampje motormanagement en het schuddende motorblok voorspelden niet veel goeds. Na veel telefoontjes met Audi Nederland Ć©n Duitsland stond er ruim 2 uur later een afsleepdienst, die ons met caravan en al naar een Volkswagengarage in Pforzheim vervoerde. Na een snelle diagnose werd duidelijk dat we vandaag zeker niet meer verder zouden kunnen en werd er een huurauto voor ons geregeld. Uiteindelijk reden we tegen half acht met onze "duitstalige" BMW camping "Regenbogen" in Bad Liebenzell op. Bij de plaatselijke Italiaan hebben we heerlijk gegeten.

Na het ontbijt besloten we om een verrassingsbezoekje af te leggen in Altbach en zijn hier via de mooie bundesstrassen naartoe gereden. De verrassing was extra groot doordat we met een auto met Pforzheimer kenteken voor de deur stonden. Dit behoefde enige uitleg. Daarna gezellig op het balkon zitten bijpraten. Rond vijf uur stonden voor de zekerheid maar weer bij Rƶsch Automobile aan de balie om duidelijk te maken dat we wel heel graag weer de beschikking zouden hebben over onze eigen auto. Het defect was inmiddels bekend, het onderdeel besteld en we zouden de volgende dag gebeld worden als de auto klaarstond.

Dinsdag eerst maar eens het mooie Calw gaan bekijken en daarna een rondje door het Schwarzwald gemaakt. Hierna inkopen gedaan, huurauto afgetankt en besloten om op de camping het telefoontje van de garage af te wachten. Exact op dat moment worden we gebeld met de heugelijke mededeling dat de auto klaarstond. Dus met piepende banden richting Pforzheim, auto's omgeruild, terug naar de camping om de caravan vast te koppelen en naar Pfronten gereden.

Woensdagochtend vroeg vanuit Pfronten vertrokken en via de Fern- en Brennerpass naar camping "Catinaccio Rosengarten" in Pozza di Fassa gereden. Nadat we een prachtig plekje hadden gevonden aan de rivier, hebben we eerst maar even genoten van het uitzicht en het heerlijke zonnetje. Eind van de middag werd het tijd voor het tweede verrassingsbezoek van deze vakantie, namelijk bij Paola en Ezio van Hotel Vajolet in Moena. De meegebrachte Hollandse kaas en stroopwafels vielen in goede smaak. Na een heerlijke pasta bij Goofy in Soraga wilden we nog een wijntje drinken bij de caravan. Dit werd door de buitentemperatuur ƭn de caravan. De volgende ochtend was het nog kouder en ook nog eens bewolkt, dus zou er van wandelen niets komen. Mmmmmm, we waren toch naar Italiƫ gegaan voor de zon! Inpakken en wegwezen dus. Caravan aangehaakt en nog even gedag zeggen in Moena en snel richting het zuiden. Natuurlijk moesten we nog even stoppen in Tramin om de grappa- en bombardinovoorraad aan te vullen. Om een uur of vier stonden we op camping "Europa" in Bardolino.

Vrijdag 9 september vertrokken we vroeg vanuit Bardolino. Onze bestemming stond nog niet vast, maar we wilden ergens aan de Ligurische kust of in Toscane uitkomen. Misschien toch maar naar Vada, maar dan niet naar Rada Etrusca, omdat de laatste keer de sanitairgebouwen zo achterstallig waren. Na wat zoeken in de campinggids gekozen voor camping "Tripesce" in Vada. In september zal het wel niet zo druk zijn, maar voor de zekerheid toch maar even gebeld. "Geen probleem, komt u maar". Zie je wel, camping is natuurlijk half leeg! Toen we ons meldden bij de receptie van de camping bleek dit niet echt te kloppen; we hadden de keuze uit maar drie plekken, maar plaats 719 had onze voorkeur. Direct bij het strand en dichtbij sanitairgebouw. En wat was het lekker warm hier, wel ruim 31Ā°. Donderdag 15 september kwamen Gitte en Eberhard als verrassing ook aan in Vada. Zij vonden een tijdelijke plek achter ons en konden twee dagen later de plaats direct naast ons krijgen en hun luifel en buitenkeuken opbouwen.

De zondag erna was het eindelijk weer voor onze Zwitserse overbuurman om zijn kite-surfer op zee te gebruiken. Gitte en Agnes besloten maar eens een flinke strandwandeling te maken. Om een uur of drie belde Agnes vanuit Cecina om te vertellen dat we direct aan het strand moesten gaan kijken naar een aantal "watertornado's" boven zee. Wat een bijzonder schouwspel deze vijf tornado's. Op foto 12 zie je de kracht van deze enorme stofzuiger aan het meegenomen water. De door Eberhard gemaakte spaghetti smaakte hierna nog beter. Ook moest er nog wat bekeken worden in de omgeving. Allereerst de prachtige baai van Barratti, maar natuurlijk ook het stadje Populonia, waar in de Etruskische tijd ijzererts van Elba werd verwerkt. Als laatste werd Campiglia Marittima aangedaan.

Gitte en Eberhard hadden niet onze trouwdag vergeten en zo preikte er vrijdag de 23ste een prachtig boeketje op onze ontbijttafel. We hebben deze dag dan ook maar afgesloten met alweer een gezamenlijk etentje bij "La Ventola" in Vada. Het is duidelijk waarom deze pizzeria regelmatig een 1e prijs wint!

Na een heerlijke en gezellige vakantie in Vada werd het tijd om de pootjes weer in te draaien. Uitgezwaaid door Gitte en Eberhard vertrokken we richting het warme Nederland. Via de autostrada Azurra, autostrada della Cisa en de Brennero reden we Oostenrijk binnen. Tot onze grote verrassing regende het dit keer niet eens. Omdat het allemaal lekker vlot ging wilden we ook de Fernpass (nou ja, pas....?) nog even meepikken en vonden een handige overnachtingscamping in Lermoos. Camping LƤrchenhof is een erg kleine camping aan het begin van het dorp en..... direct naast 2 restaurants! Het uitzicht op de Zugspitse in de avondzon was adembenemend. Zondag via een overvolle Duitse autobahn uitgekomen bij camping "Loreleyblick" in Sankt Goar aan de Rijn. 's-Avonds heerlijk gegeten in het dorp en daarna nog heerlijk een wijntje gedronken op de camping. Maandag vertrokken we rond half negen uit Sankt Goar en stonden om precies 13.00 uur weer voor de deur in Baarn.

WƔt een pech
Het mooie Calw
Pozza di Fassa
Camping Europa Bardolino
Bardolino
Rechts de beroemde Gelatteria Christallo
Heerlijk plekje in Vada
Met dit weer verkoop ik niks
Overbuurman
Straatje Campiglia
Restaurant in Campiglia
Doorkijkje
Ontbijt met bloemen (23/9)