Off Canvas sidebar is empty

Italië 2012

De plannen om Kroätie te bezoeken hebben we maar even op een laag pitje gezet. De berichten over de grote droogte, bosbranden en geen water op sommige campings lokte ons niet zo erg. Okee, dan wordt het gewoon weer Italië, maar dan wel even met een omweg via Annecy. Op donderdag 23 augustus hing de caravan al bijtijds aan de auto en het zal rond een uur of acht zijn geweest dat we Baarn uit reden. Dit keer maar eens gekozen voor de route over de A3, omdat er zoveel wegwerkzaamheden waren aangekondigd op de A61. Bijkomend voordeel is, dat je op het grootste deel van de A3 wél mag inhalen met de sleurhut. Dus gas er op! Net na Karlsruhe waren de ons tegemoetkomende rijstroken versperd door hulpdiensten, tenten én helikopter. Dat zal wel een leuke file opleveren voor de tegenliggers. Uiteindelijk hebben we ruim 25 minuten langs stilstaand verkeer gereden en hoorden later via de verkeersinformatie dat de lengte van de file was opgelopen tot meer dan 35 kilometer. Dit keer hadden wij dus geluk.

Nu nog een overnachtingsplekje zoeken. In de campinggids vonden we al snel Camping Vogesenblick in Steinenstadt. Het duurde maar even voordat het ons te binnenschoot dat we hier 5 jaar geleden ook al eens hadden overnacht. Rond een uur of vier draaiden we dan ook de pootjes uit op deze kleine en gezellige camping. Na een koud biertje werd het tijd om wat te gaan eten bij het enigste restaurant in het dorp. Ook dit keer was de keuken van Gasthaus Salmen weer overweldigend. Arme vering van onze Audi..... Helaas geen broodjes op de camping of in het dorp. Dan maar wat Nederlands bruinbrood als ontbijt. Daarna de caravan weer vastgeknoopt en de Rijn overgestoken. Iets later reden we de A36 in Frankrijk op, om via een omtrekkende beweging om Zwitserland onze bestemming aan het meer van Annecy te bereiken. Aardig wat kilometers en tijd later verlieten we de snelweg bij de stad Annecy om via de oostkant van het meer terecht te komen bij Camping Le Lac in Talloires. Na 23 jaar leek er niet veel veranderd. Door onze vakantie in het laagseizoen was er nu wél een plaatsje direct aan het superschone meer. Eerst maar eens genieten van het prachtige uitzicht.

Tijdens ons verblijf in Talloires hebben we natuurlijk de Col de la Forclaz gereden en de compleet nieuwe startplek voor de parapenters bekeken, maar ook tijdens een iets mindere dag de stad Annecy doorgewandeld. In onze herinnering waren er niet zóveel restaurants met terrasjes. Bij het vlakbij de camping gelegen Restaurant L'Aquarama (afgebrand op 28-07-13) hebben we aantal keer een heerlijk visje gegeten.

Woensdag 29 augustus lieten we Frankrijk weer achter ons en reden door de enorm lange én prijzige Fréjustunnel naar Italië.Ter hoogte van Savona maar eens onze uitgezochte camping in Cervo gebeld. Geen plek! Een tijd geleden werden we getipt over camping "de Wijnstok" in Imperia. Jawel hoor, daar was een plekje vrij. Nou waren we wel al wat gewend, qua grootte van de Italiaanse plekken, maar hier schrokken we toch wel even van. Eerst maar eens 1 nachtje blijven en vanmiddag eens in de omgeving rondkijken. De andere campings die we dezelfde middag bekeken vielen nóg meer tegen, dus besloten we maar lekker te blijven staan. De camping lag immers op máár 2 minuutjes lopen van strand én dorpje.

Uiteindelijk zijn we twee weken in Imperia gebleven. Naast de dagelijkse gang naar het strand en één van de vele restaurantjes hebben we een paar prachtige rondritten gemaakt en bergdorpjes bekeken in het schitterende achterland van de Ligurische kust. Kortom, een heerlijk luie vakantie. Veel van de restaurantjes hebben we uitgeprobeerd, maar één daarvan was toch wel onze favoriet, namelijk SoloPasta. Helaas geen website, maar wel overheerlijke pasta's.

De thuisvoorraad grappa was zover geslonken dat we deze vakantie in ieder geval even langs onze 'vaste leverancier' in Termeno moesten. Dus vertrokken we op dinsdagochtend - alweer heel vroeg - vanuit Imperia richting het Noorden. Via Genua, Piacenza, Brescia kwamen we terecht op de A22 naar Bolzano. Dit keer maar eens niet overnachten bij Punta Indiani, maar een camping uitgezocht aan de Kalternsee. Camping Gretl am See bleek een soort zuid-duitse enclave, maar ja, voor één nachtje zouden we ons daar wel doorheen slaan. Nadat we de caravan hadden neergezet zijn we eerst maar naar de grappa-boer gereden om de achterklep vol te laden...De volgende dag was de weersverwachting voor noord-italië en zuid-duitsland zo slecht dat we besloten nog maar een dagje te blijven en een ritje naar Moena te maken. Natuurlijk de mooie route via Vigo di Fassa. Deze hadden we vorig jaar juni ook al eens met de motor gereden. Na een hartelijke ontvangst door Ezio hebben we gezellig bijgepraat, waarna we weer richting de camping vertrokken.

Donderdag verlieten we met een heerlijk zonnetje de Kalternsee. Iets later reden de Brenner over en zakten af naar Innsbruck. Nét toen we Innsbruck uitreden belde Eberhard: "jullie komen toch nog wel even langs heh?". We hadden toch nog niet nagedacht over onze volgende bestemming, dus snel Altbach ingevoerd in de navigatie. Op de Fernpass nog even een flinke vertraging omdat de een of andere halve zool een mini-graafmachine aan de kant had gezet met borden wegwerkzaamheden en stoplichten om het verkeer te regelen. En de idioot zát niet eens in z'n graafmachientje!! Rond een uur of half vier reden we Altbach binnen. 's-Avonds hebben we heerlijk gezamenlijk gegeten in het nabijgeleden Wolfschlugen en daarna tot in de kleine uurtjes Eberhard z'n wijnvoorraad helpen slinken.

De volgende dag na het ontbijt werden we uitgezwaaid door Gitte en Eberhard en zijn via de B10 door Stuttgart uitgekomen op de 81 richting Heilbronn. Na wat geslinger door de staumeldungen kwamen we uiteindelijk toch bij Bingen terecht. Hier verlieten we de snelweg en zijn langs de Rijn naar St. Goar gereden om te overnachten bij camping Loreleyblick. Door het feestweekend "Rhein in Flammen" was de complete camping tot het laatste plekje bezet. Hmmmm, dan maar naar Camping Sonneneck in Boppard. Hier was zelfs nog een plekje aan het water vrij. 's-Avonds verrassend en heerlijk gegeten bij Afgaans Restaurant Mantu in Boppard.

De volgende dag heerlijk ontbeten met verse Deutsche brötchen en toen maar weer voor de laatste kilometers de A61 opgedraaid. Rond een uur of half twee stond de caravan weer naast ons huis in Baarn. Het leegruimen en schoonmaken kan weer beginnen.

Even bijkomen
Uitzicht vanaf ons plekje
Prachtig plekje
Vandaag blijven we maar een binnen
Camping zo goed als leeg
Tijd om de bbq aan te steken
Goede herinneringen aan het slagertje
Bovenaanzicht Camping Du Lac
En het kasteel
Wel zwaaien heh
Best hoog
Parapenter met Annecy in de verte
Bijna los...
Verschil moet er zijn
Prachtig gelegen Apricale
Pleintje Bajardo
Steegjes richt hoger gelegen pleintje
Via dat slingerweggetje zijn we gekomen
Hoogste tijd om af te zakken
Sanremo van afstand
Receptie en bar Camping De Wijnstok
En nog een keer Imperia
Allen maar goedkope bootjes
Plein Imperia met kerk én politiebureau
Typisch Italiaanse steegjes
Doorkijke op boulevard
Hé, is dat niet ons restaurantje
Zeezicht
Zeilregatta Imperia van start
Onze mooie plek op de Wijnstok
Aangeland bij Gretl am See
Natuurlijk nog één nachtje aan de Rijn
Motorhotelletje 2012 (links op de foto)