Off Canvas sidebar is empty

Kroatiƫ 2015

Donderdag 11 juni vertrokken we begin van de middag richting het zuiden. Om de avondspits rond de grote steden in Duitsland te mijden kozen we voor de route via de A45 en reden rond een uur of acht 's-avonds Camping Main Spessart Park op. Zodra de pootjes van de caravan uitgedraaid waren, zijn we in de het campingrestaurant (stel je er niet te veel van voor) maar eens lekker wat gaan eten. De lange dag en het kleine biertje zorgden ervoor dat we bijtijds op bed lagen. We wilden immers de volgende dag een flink eind opschieten. Na een heerlijk ontbijt met verse broodjes en stevige koffie de sleurhut weer vastgemaakt en op pad. Rond negen uur draaiden we de A3 op. Een flink aantal kilometers, uurjes en twee grensposten later bereikten we onze tweede overnachtingscamping. Kamp Terme Ptuj lag op een kwartierje lopen van het mooi gelegen plaatsje Ptuj. Dat hebben we dan ook maar gedaan. In de plaatselijke pizzeria hebben we iets naar binnen gewerkt, dat meer leek op een uit de kluiten gewassen ovenschotel dan op een pizza. Van Ć©Ć©n zo'n ding kon een compleet Afrikaans dorp een maand lang eten.... Gelukkig moesten we daarna ook weer te voet terug naar de camping. Een kleine slivovic uit eigen voorraad deed wonderen. Zaterdagochtend zaten we alweer bijtijds in de auto. Maar waarheen eigenlijk? Onderweg maar eens in de meegebrachte campinggidsen gekeken. Met als resultaat Camping Viter in Zaostrog. Oeps, da's nog wel een aardig stukje rijden. Alweer een flinke tijd later reden we Zaostrog binnen. De nogal bijzondere aanrijroute over de promenade was gelukkig al aangekondigd in de gidsen. Beheerdster Gordana stond ons zeer vriendelijk te woord en iets later hadden we een prachtig plekje met uitzicht op zee gevonden. Pfffff, nu even zitten!

Over ons verblijf in Zaostrog is eigenlijk niet veel de vertellen, behalve dat het een nogal luie aangelegenheid werd. Wel hebben we ons gewaagd aan een uitstapje naar Dubrovnik, best nog een stukje rijden, maar de moeite waard. We vonden een parkeerplaats langs de weg een flink stuk buiten het centrum en hebben ons met de stadsbus af laten zetten bij de stadsmuur. Na een bezoekje aan de touristeninformatie en het betalen voor een ticket mochten we de stadsmuur op en aan de rondwandeling beginnen. Gelukkig was het maar een graad of 35....... Hierna snel de koelere steegjes in om wat te eten en een wandeling door de stad te maken. Maar daarna snel weer terug naar de camping. Dus nog een keer over de grens van Bosniƫ en Herzegovina, om een kilometer of 30 later het land alweer te verlaten. Intussen wel even hƩƩl goedkoop getankt natuurlijk! Ook hebben we Ploce en Igrane nog bekeken, maar dat vonden we niet zo boeiend. Volgend jaar maar de andere dorpjes en natuurlijk weer eten bij Bracera in Zaostrog!

Na bijna twee weken vonden we het tijd worden om te verkassen. Dat onze plaats gereserveerd was hielp ook. Na een hartelijk afscheid en de belofte om terug te komen zijn we langs de kustweg naar Camping Belvedere bij Trogir gereden. Na de mini-camping in Zaostrog was het wel weer even schrikken. Het allervriendelijkste personeel stelde voor om mƩt caravan het terrein op te rijden en een plekje te zoeken. Aanmelden kwam daarna wel. Op het voorste pad van deze grote terrassencamping vonden we een mooi plekje in de schaduw met ook nog eens een schitterend uitzicht op zee. Vanaf de camping kan je met een taxibootje naar Trogir. We waren hier weliswaar twee jaar geleden al eens geweest, maar och met de boot is natuurlijk wel extra leuk. Dus zaten we tegen vijf uur in het knetterende geval op weg naar Trogir. Vanaf deze bestemming hebben we ook het stadje Primosten nog bezocht en een prachtige rit terug gemaakt door de bergen. Dat hier weinig gele kentekenplaten reden was wel duidelijk aan de blikken van de inboorlingen. Terug bij de kust evenals twee jaar geleden eens gezocht naar een plekje om de startbaan van het vliegveld te zien. Dit keer met meer geluk en zo enorm dichtbij de startbaan, dat je de vleugeltips bijna kon aanraken.

En maar weer eens een stukje noordelijker. Opnieuw kozen we voor de mooie kustweg. Gaat wel niet zo erg vlot, maar de uitzichten zijn onbetaalbaar. Tegen een uur of een stonden we in Privlaka op de camping. Dit kon wel eens het laatste jaar worden dat we deze camping bezoeken. Aan het onderhoud wordt steeds minder gedaan, waardoor het er nogal onverzorgd begint uit te zien, maar de voornaamste reden zijn de muggen. Na de gezellige ontmoeting met onze Kroatische vriendin Grozdana lagen we een beetje laat in onze sleurhut, maar hebben vervolgens geen oog dichtgedaan. Tenminste 351 muggen hebben ons uit de slaap gehouden.

Tja, dan begint toch Ć©cht de terugreis, maar eerst nog even een nachtje naar Kamp Slapić in Belavici (bij Duga Resa). Was de camping vorig jaar op de heenreis compleet vol, dit keer stond er nagenoeg niemand. Wat heerlijk rustig. Direct na aankomst in de ijskoude Mrežnica rivier gedoken. Daarna weer snel ontdooien voor de caravan. 's-Avonds op de camping de allerlaatste keer overheerlijke ćevapčići gegeten. Zaterdag gingen we opnieuw vroeg op pad. Het was heerlijk rustig op de weg, althans onze richting. Het verkeer andere kant van de vangrail had minder geluk; de vakantieuittocht was begonnen. Ook de grens met SloveniĆ« waren wij zo over. De files richting KroatiĆ« waren kilometers lang. Het ging zo lekker vlot dat we camping Pielenhofen in de gelijknamige plaats met gemak hebben gehaald. Het was inmiddels pufheet en na een snel biertje op de camping maar eens de rivier ingedoken. Het water zag er nogal groen uit, maar bij de meeste zwemmers zaten de ledematen er nog aan, dus konden wij het ook wel proberen.

De volgende dag was de route niet zo lang, dus zijn we ook maar iets later vertrokken. Rond een uur of drie reden we langs de Rijn en hadden de camping in Bacharach uitgezocht om te overnachten. Na een snelle ronde over deze barstensvolle camping net snel weer vertrokken. Dan maar 'gewoon' weer naar Camping Loreleyblick. Al tijdens het langsrijden vielen ons de lege plekken aan het water op. Zouden we dan toch een keer geluk hebben. En ja hoor, na het aanmelden de camping opgereden en een prachig plekje aan de Rijn gevonden. De volgende dag aan de laatste etappe van de terugreis begonnen. Om 13.00 uur en 4.360 kilometer later stonden we weer voor de deur.

Camping Ptuj
Bacincka meren
Oude watervoorziening Dubrovnik
Dubrovnik vanaf de muur
Hoofstraat nu nog zo goed als leeg
Uitzichttoren
Zeezicht aan andere kant
Agnes in haar nopjes met Louk z'n camera
Doorkijkje
Klokketoren
Importdakpannen. Kleur goed gelukt
Plein voor de kerk
Geen noot kunnen spelen en kwaad als je niet betaalt voor een foto!
Dubrovnik
Helder water
Overnachten in Pielenhofen
Rivier de Naab
En vanzelfsprekend nog even naar de Rijn