Off Canvas sidebar is empty

Cuba 2016

Baarn -> Santiago de Cuba - 29 december 2015

Na veel wikken en wegen boekten we in augustus een groepsrondreis door Cuba. Vooral dat reizen met een groep was voor ons nieuw en we waren hier best een beetje sceptisch over. Stel je voor dat je in een groep terecht komt met alleen maar overjarige klagende klappergebitten. Nou ja, we moeten het maar ervaren.

Dinsdag 29 december was het dan zover. Natuurlijk waren we weer véél te vroeg op Schiphol, maar ja dan hadden we tenminste tijd om even flink te shoppen en grote bakken koffie te drinken. Het shoppen leverde uiteindelijk 1 mini-wereldstekker op en de cappuccino smaakte voortreffelijk. En dan maar eens langzaam richting gate G05, waar onze Dreamliner al klaar stond. Rond half twee begon het boarden en nieuwsgierig wandelden we dit toestel binnen, zo nieuw, zo modern, maar wat een krappe zitplekken! En dat voor een dergelijke lange vlucht. Maar ja, het was voor het goede doel. Deuren dicht en gaan. Na een uur of negen vliegen landden we om een uur of zes -plaatselijke tijd- op het vliegveld van Holguin. Wandelend richting de aankomsthal viel de heerlijke temperatuur direct op. Graadje of 28! Maar eerst nog even door de Visa- en paspoortcontrole. Hokje in, paar stomme vragen beantwoorden en in de camera kijken. Ok, doorlopen maar en bagagecontrole met wel 2 scanners. Pfff, dat zou nog wel even gaan duren. Niet veel later stonden we dan toch buiten, waar gids Iovanni ons opving en naar de juiste bus dirigeerde. Een ruim uur na aankomst zaten alle 23 gasten in de bus en kwam Iovanni met de heugelijke mededeling dat we nog eens 3 uur met de bus onderweg zouden zijn naar Santiago de Cuba. Na zijn welkomstwoord en veel informatie was er gelegenheid om vragen te stellen, waar een enkeling dankbaar -en veelvuldig- gebruik van maakte. Uiteindelijk werd het stil, heel stil in de bus. Het liep dan ook richting 4 uur Nederlandse tijd. Aangekomen bij Hotel Melia in Santiago de Cuba bleken we gelukkig nog even wat te kunnen eten en een eerste Cubaans biertje te drinken, maar héél snel daarna was iedereen naar z'n kamer vertrokken.

Volgende dag scheen de zon al door de gordijnen. Mooi!! Snel de zomerkleding aangeschoten en de ontbijtzaal opgezocht om daarna snel wat geld te wisselen voor de Cubaanse c.u.c.'s [koeks], wat in een enigszins shabby wisselkantoortje naast het hotel kon gebeuren. Iovanni en chauffeur Juan Carlos stonden al met de bus voor het hotel en na het tellen van de koppen gingen we op pad voor een rondtour door Santiago de Cuba. Waar we achtereenvolgens het plein van de revolutie met het Antonio Maceo monument hebben bekeken, een voormalig regeringsgebouw nog voorzien van kogelgaten, de indrukwekkende begraafplaats Santa Ifigenia met wisseling van de wacht. Hierna volgde een wandeling door Santiago met z'n vele mooie straatjes en een bezoek aan het huis van Diego Velázquez. Voor de lunch moesten we een stukje varen naar een eilandje waarop ons gezellige restaurantje te vinden was. Op het heerlijke terras genoten we van calamares in tomatensaus met een biertje of wijntje. De wijn werd door Peter G. al snel omgedoopt tot 'zure meuk'. En nu weer terug naar de bus voor een bezoek aan het schitterend gelegen El Morro fort voor prachtige uitzichten. Rond een uur of vier waren we weer terug bij het hotel. Dus snel zwembroek aangeschoten en naar het zwembad gerend om even af te koelen. Daarna het dakterras opgezocht voor een Mojito en het mooie uitzicht.

's Avonds opnieuw naar het oude centrum voor een bezoek aan het Casa de la Trova voor een onvergetelijke salsa-avond (en dan je camera's niet meenemen...). In het hotel nog even de benodigde bagage voor één nacht uitzoeken, want de koffers zouden de volgende nacht in de bus blijven.

Dreamliner met wel héél erg weinig beenruimte
Antonio Maceo Monument, Plaza de la Revolucion
Laatste rustplaats Mister Emilio Bacardi
Gebroken schakel
Cubaanse bloemetjes
Casa de la Trova (huis van de Salsa)
Huis Diego Velázquez
Parque Céspedes met domkerk
Eetkamer met prachtig oud servies
Meeuwen eten hapje mee
Met volle buiken weer naar vaste wal
Restaurant verdwijnt langzaam uit zicht
Ahaa, de eerste op de foto
Uitzicht op haven vanaf El Morro fort
En uitzicht op de kustlijn
Lekker kleurtje
Mojitos drinken op het dakterras